Aula Polskiej Akademii Umiejętności w Krakowie 16 października 2012 r. gościła delegatów małopolskich gmin i powiatów, którzy wzięli udział w Małopolskiej Konferencji Samorządowej „Transport i komunikacja w Małopolsce do 2020 roku – szanse i zagrożenia”. Spotkanie zostało zorganizowane przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski.
Jego prowadzenia podjął się Przewodniczący Stowarzyszenia, Kazimierz Barczyk, będący jednocześnie Przewodniczącym Sejmiku Województwa Małopolskiego, zaś jednym z uczestników Konferencji był Burmistrz Gminy Kęty Tomasz Bąk.
Dwa główne bloki tematyczne – rozwój transportu kolejowego oraz kluczowe inwestycje drogowe w Małopolsce – zostały szeroko omówione. Delegaci skupili się na takich kwestiach, jak m.in. modernizacja krakowskiego systemu transportu związana z rozpoczęciem zabiegów o organizację zimowych igrzysk olimpijskich 2022 w Krakowie czy też rozwój małopolskich lotnisk.
Nie zabrakło jednak zagadnień bezpośrednio dotyczących naszego miasta i gminy. Józefa Majerczak, Członek Zarządu PKP PLK S.A. w Warszawie i Dyrektor ds. Utrzymania Infrastruktury, w swoim wystąpieniu „Efekt modernizacji linii kolejowych w perspektywie 2007-2012 i plany do 2012 r.” poruszyła kwestię Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych, który bezpośrednio wiąże się z problemem linii kolejowej 117 wiodącej trasą od Lanckorony (Kalwaria Zebrzydowska) do Bielska-Białej przez Kęty.
Linia 117 ze względu na jej stan oraz brak łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej (obecnie konieczna jest tam zmiana kierunku jazdy, co wydłuża znacząco czas przejazdu) miała być modernizowana już kilka lat temu. Linia ta jest jednak eksploatowana w bardzo małym stopniu, co świadczy o niewielkim zainteresowaniu przewoźników i stawia pod znakiem zapytania sens jej funkcjonowania. Dlatego prace prowadzone na trasie ograniczono do robót utrzymaniowych, których celem jest zapewnienie przejezdności i zachowanie bezpieczeństwa ruchu.
Sprawy niezwykle ważne dla Kęt omówił także Roman Ciepiela, Wicemarszałek Województwa Małopolskiego. W swoim opracowaniu „Małopolska Strategia Rozwoju Transportu do 2020 r.” skupił się bowiem na kwestii wspomnianej już BDI (Beskidzka Droga Integracyjna Bielsko-Biała–Głogoczów), która przebiegać ma m.in. przez Kęty, obwodnicy Kęt w ciągu drogi wojewódzkiej 948 oraz tworzeniu systemu tras rowerowych w Małopolsce.
Poniżej przedstawiamy stanowisko Stowarzyszenia Gmin i Powiatów w sprawie rozwoju transportu kolejowego w Małopolsce oraz kluczowych inwestycji drogowych w naszym województwie zawierające wykaz koniecznych przedsięwzięć:
- Stanowisko Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski w sprawie kluczowych inwestycji drogowych w Małopolsce
- Stanowisko Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski w sprawie rozwoju transportu kolejowego w Małopolsce
Źródło:
UG Kęty | Barbara Kuźma, car