Po otrzymaniu rejestru umów z Urzędu Gminy Kęty, Domu Kultury w Kętach, Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kętach, Gminnej Biblioteki Publicznej w Kętach oraz udostępnieniu ich w BIP, postanowiliśmy zapytać kolejne gminne jednostki/instytucje o to, jakie rejestry umów, zobowiązań bądź wydatków te jednostki prowadzą. Zapytanie skierowaliśmy do: Miejskiego Zakładu Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. w Kętach, Przedsiębiorstwa Komunalnego „KOMAX” Sp. z o.o. w Kętach, Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kętach, Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego nr 1 w Kętach, Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego nr 2 w Kętach oraz Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Bulowicach.
Tak jak poprzednio (TUTAJ), i tym razem skorzystaliśmy z gotowej procedury uzyskiwania rejestru umów umieszczonej na stronie Procedura upubliczniania rejestrów umów.
Treść naszego wniosku o udostępnienie informacji publicznej skierowanego do MZEC Sp. z o.o. w Kętach wygląda następująco (identyczne wnioski zostały złożone do pozostałych wyżej wymienionych jednostek):
Trzeba wskazać, że pełna dostępność informacji o wydatkach miasta, czy jednostek gminnych jest jednym z podstawowych czynników wpływających na aktywność mieszkańców. Prawo do informacji publicznej stanowi jeden z czynników gwarantujących dobre prowadzenie m. in. konsultacji społecznych. Mieszkańcy, którzy mają informacje, chętniej włączają się w dyskusję publiczną. Dialog z obywatelami w takim przypadku odbywa się na podstawie rzetelnych danych, do których mają dostęp – przez przysłowiowe kliknięcie myszką komputerową – wszystkie zaangażowane osoby. Pozwala to również na uniknięcie wątpliwości co do racjonalności wydatków oraz ich wysokości.
Wiedząc o tym, że każdy wydatek jest jawny i może zostać krytycznie oceniony decydent bardzo dba o to, aby zapłacona kwota zapewniała dobrą jakość za dobrą cenę. To oczywista oszczędność i ochrona przed nieprawidłowościami.
Pamiętać należy przy tym, że umowy sfinansowane ze środków publicznych są co do zasady jawne jak również imiona i nazwiska osób będących stronami tych umów.
Jednocześnie obywatele widząc na ekranie swojego komputera, czy telefonu komórkowego, jak wydawane są ich pieniądze oraz co ile kosztuje, mogą się z tego uczyć. Niektórzy analizują, porównują ceny pomiędzy gminami i tak zaczyna się wspólne myślenie o tym, jak wydać pieniądze najlepiej.
Jedni dowiadują się, ile zleceń dostaje konkurencja i czy nie jest faworyzowana, inni patrzą na kontrakty z prasą/mediami, a inni szukają sposobów na zlecenie tych samych prac za niższą stawkę.
Dążymy do tego, żeby wszystkie jednostki organizacyjne Gminy Kęty (lista tutaj) posiadały i udostępniły w BIP w wersji elektronicznej (przeszukiwalnej maszynowo) rejestry umów zawierane z podmiotami zewnętrznymi.
Gratulując projawnościowego podejścia ze strony Urzędu Gminy Kęty, Domu Kultury, Ośrodka Sportu i Rekreacji czy Biblioteki, liczymy, że i inne jednostki organizacyjne gminy staną na wysokości zadania.
Nadmieniamy, że zgodnie z art. 13. ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej odpowiedź ze strony tych podmiotów powinna nastąpić bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, z zastrzeżeniem ust. 2 i art. 15 ust. 2.
Zatem czekamy.
Tu można obejrzeć na mapie Polski jak rozprzestrzeniły się Publiczne Rejestry Umów.
Wykaz udostępnionych rejestrów umów w Polsce (ponad 150 jednostek) dostępny jest TUTAJ.
Zobacz również stronę: Publiczny Rejestr Umów na Facebook.
Czy finanse LKS ”NIWA”, Koła Gospodyń Wiejskich, Ochotniczej Straży Pożarnej, Rady Sołeckiej, czy też Rady Parafialnej mogą być dostępne do publicznego wglądu społeczeństwa Sołectwa? W końcu to społeczeństwo Sołectwa przy szerokim wsparciu funduszy gminnych udziela tym organizacjom bardzo szeroko pojętej pomocy publicznej.
„Czy twoja organizacja musi mieć BIP?
W 2008 roku – na jednym z obywatelskich forów dyskusyjnych – pojawiło się pytanie, czy organizacje pozarządowe muszą prowadzić BIP. Odpowiedź była dosyć oczywista. Skoro artykuł 4, ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20011121198 mówi o tym, że do udostępniania informacji publicznej zobowiązane są podmioty dysponujące majątkiem publicznym lub wykonujące zadania publiczne, a Biuletyn Informacji Publicznej jest podstawowym trybem, w jakim należy tę informację udostępniać, to trudno było znaleźć inną odpowiedź na zadane pytanie. Jasne było jednak, że nie będzie to rozwiązanie przyjęte przez środowisko organizacji pozarządowych z entuzjazmem. Dlatego dodatkowo Sieć Obywatelska Watchdog Polska (wówczas Stowarzyszenie Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich) zamówiła opinię specjalisty w tym temacie – mecenasa Jana Stefanowicza, który potwierdził ten obowiązek http://informacjapubliczna.org.pl/wwwdane/files/dokumenty/obowiazek_prowadzenia_bip.pdf.
Uznają to także sądy administracyjne. Przykładowo w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA), oddziału zamiejscowego w Krakowie, z 26 listopada 2002 roku, w sprawie o sygn. akt. II SAB/Kr 69/02 http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/ED24E5774C wskazano, że skoro Polski Związek Działkowców jest podmiotem dysponującym majątkiem publicznym, to należy do kręgu podmiotów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt. 5. Natomiast w wyroku NSA z 12 września 2003 roku, w sprawie sygn. akt. II SAB 91/03 http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/3899A5BBC7 uznano, że skoro ze statutu organizacji wynika, że m.in. dba ona o ochronę środowiska naturalnego, czy współdziała z organami władzy i administracji na terenie swego działania, to realizuje zadanie publiczne i jest podmiotem zobowiązanym do udostępniania informacji publicznej. ”
„Organizacje muszą się pogodzić z BIP-em”
http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosci/1003706.html
„Czy brak Biuletynu Informacji Pubicznej (BIP) może być powodem likwidacji organizacji? Formalnie tak. Jednak nie tylko z obawy przed sankcjami warto prowadzić BIP – przekonują zwolennicy. – Przede wszystkim może to dobrze przysłużyć się wizerunkowi i wiarygodności organizacji. Ale jak to zrobić?”
„Gdzie jest wasz BIP?”
http://poradnik.ngo.pl/wiadomosc/997401.html
Zapomnieliście jeszcze o tajnej służbie jaką jest Straż Miejska, o której mimo wielu pytań na forach i w mieście nic nie można się dowiedzieć.
To co możemy my, może tak samo i Pan/Pani zrobić:-)
Link do procedury jest w artykule. Zachęcamy do włączenia się w to działanie!
To wielki kawał dobrej roboty dla lokalnej demokracji. Gratuluję wytrwałości i determinacji.