Tego, jak ważne jest, by mieszkańcy gminy wiedzieli, ile i na co przeznaczane są gminne środki publiczne, chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć. Dnia 10 czerwca 2014 r. skierowaliśmy do Muzeum im. Aleksandra Kłosińskiego w Kętach wniosek o udostępnienie informacji publicznej w zakresie rejestru umów zawartych z kontrahentami muzeum. Rejestr otrzymaliśmy, ale prowadzony odręcznie i bez wskazania wartości umów.
I. W naszym wniosku znalazły się m.in. takie pytania jak:
– Czy Muzeum im. Aleksandra Kłosińskiego w Kętach prowadzi Rejestr Umów?
– Jakie informacje odnośnie umów gromadzi Rejestr Umów?
– Jakie przepisy (ustawy, rozporządzenia, zarządzenia, regulaminy itp.) regulują jego funkcjonowanie?
– Czy zaplanowana jest publikacja tego rejestru?
Pełna treść naszego zapytania znajduje się tutaj: Wniosek_Muzeum.
II. Odpowiedź Dyrektor Muzeum Pani Marty Tylzy-Janosz nadeszła bardzo szybko, bo już następnego dnia, tj. 11 czerwca 2014 r.
Jej treść zamieszczamy poniżej:
oraz Zarządzenie nr 22/2011 Dyrektora Muzeum z dnia 30 grudnia 2011 r., które reguluje rejestr zawieranych umów:
III. Wobec powyższego, dnia 14 czerwca 2014 roku złożyliśmy drugi wniosek o udostępnienie informacji publicznej. Zawnioskowaliśmy w nim o:
• publikację rejestru umów w Biuletynie Informacji Publicznej lub przesłanie przy użyciu poczty elektronicznej:
– zestawienia umów cywilnoprawnych (rejestr umów) zawartych od początku istnienia tego rejestru umów prowadzonego w Muzeum w Kętach do dnia odpowiedzi na wniosek zawierającego co najmniej kolejny numer rejestru, datę podpisania umowy, kontrahenta, przedmiot umowy, okres płatności i formę płatności ewentualnie:
– kopie treści (skan) umów cywilnoprawnych zawartych od początku istnienia rejestru umów prowadzonego w Muzeum w Kętach do dnia odpowiedzi na wniosek
Pełną treść tego wniosku można odczytać tutaj: Rejestr_umów – Muzeum Kęty (etap II)
IV. W ustawowym terminie otrzymaliśmy odpowiedź z Muzeum wraz z załącznikiem w postaci rejestru umów. Rejestr przedstawia się następująco:
Komentarz:
Wydawać by się mogło, że w XXI wieku przy wszechobecności komputerów i programów wspomagających pracę człowieka na komputerze, Muzeum w Kętach jest w stanie prowadzić rejestr umów zawartych z kontrahentami w wersji EXCEL/WORD itp. albo innych programach, które pozwalają przeszukiwać dane maszynowo.
Rejestr prowadzony jest odręcznie, niezbyt czytelnie, nie zawiera podstawowych danych istotnych dla mieszkańców – podatników, czyli wartości umów. To wszystko czyni ten rejestr mało pożyteczną informacją dla obywateli.
Jest to mocno niespójne z bogatą, funkcjonalną i nowoczesną stroną internetową prowadzoną przez Muzeum.
Wobec powyższego, wyrażamy głęboką nadzieję, że Dyrekcja Muzeum zdecyduje się wprowadzić dane rejestru do komputera (aktualne pozycje jak i archiwalne) oraz udostępnić go mieszkańcom gminy w BIP, tak jak to czyni Urząd Gminy Kęty (również po naszym wniosku).
Do sprawy jeszcze wrócimy.
Jakie świadectwo daje dyrektor, gdzie warunki i narzędzia pracy przypominają wciąż te z XX wieku? Ludzie od ponad pół wieku w kosmos latają, a rejestry umów w Kętach nadal odręcznie pisane jak recepty.