22 sierpnia 2015 r. rusza jedenasta Parowozjada w Chabówce

_DSC6010PKP CARGO zaprasza wszystkich miłośœników kolei na XI już edycję Parowozjady, która odbędzie się w weekend 22-23 sierpnia w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce. Podobnie jak w latach ubiegłych nie zabraknie wyjątkowych atrakcji.

Para wprawi w ruch historyczne parowozy z Polski, Czech, Słowacji: OKz32-2, 474.013, Ty42-107, TKh49-1, TKh05353, Ol49-69. Uczestnicy zobaczą wnętrza zabytkowych pojazdów szynowych i będą mogli wziąć udział w przejażdżkach na specjalnie wytyczonych trasach. Wieczorem na miłośœników kolei czeka pokaz laserowy na parowozie OKz32-2 oraz pokaz sztucznych ogni.

Parowozjada będzie kluczowym wydarzeniem akcji organizowanej przez PKP CARGO „ z Parowozami” (więcej na stronie www.latozparowozami.pl) Parowozjada to największe w Polsce doroczne œświęto zabytkowych lokomotyw parowych z kraju i zagranicy. Główną atrakcją jest pokaz parowozów, podczas którego oprócz lokomotyw, będzie można podziwiać także całe składy pociągów historycznych. Organizatorzy zaproszą również do przejażdżki słynnymi parowozami.

Wszyscy mali i duzi miłoœnicy kolei będą także mogli zwiedzić wnętrza pojazdów, by na własne oczy zobaczyć kabinę maszynisty i najważniejsze elementy lokomotywy, takie jak kocioł parowy czy przyrządy wodowskazowe, a także poznać zasady ich działania. – Spółka PKP CARGO pełni rolę mecenasa zabytków techniki kolejowej i opiekuje się zabytkowym taborem i sprzętem kolejowym w Parowozowni w Wolsztynie oraz w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce.

Parowozjada jest dla nas wspaniałą okazją, by poprzez atrakcyjną, nowoczesną i różnorodną ofertę edukacyjną połączoną z zabawą dla najmłodszych, kultywować bogatą tradycję i krzewić miłośœć do kolei. – mówi Mirosław Kuk, rzecznik prasowy PKP CARGO S.A.

Na uczestników tegorocznej czekają też liczne konkursy, zabawy i wspólne gry o tematyce lokalnej lub kolejowej. Najbardziej odważni będą mogli wziąć udział w nie lada wyzwaniu i przekonać się zagwiżdże głoœśniej od bacy.

Całe wydarzenie rozpocznie się w sobotę o godzinie 10:00, otwarciem Skansenu dla goœci. Już o 13:00 ruszy długo wyczekiwana parada parowozów i składów historycznych pocišgów. Pokaz laserowy, czyli połączenie uroku zabytkowych parowozów z blaskiem œświateł i specjalnie opracowaną muzyką oraz pokaz sztucznych ogni uświetnią zamknięcie pierwszego dnia imprezy.

W niedzielę 23 sierpnia, goœcie Parowozjady będą mogli spróbować swoich sił na śœcianie wspinaczkowej, wziąć udział w warsztatach rękodzieła i zajęciach muzycznych, a także zobaczyć regionalnego zespołu Pyzówka. Ważnym punktem programu drugiego dnia są zawody drużyn maszynistów, którzy zmierzą się między sobą w przygotowanych specjalnie na tę okazję testach sprawnoœści.

Gośœcinnie wystąpią:

Ol49-69 –Wyprodukowany w 1953 roku w zakładach Fablok – Chrzanów. Przeznaczony do prowadzenia pociągów osobowych, prowadził także pociągi towarowe i wykonywał manewry na stacji.

Ty42-107 – Wyprodukowany w 1946 roku w Zakładach Metalowych H. Cegielski w Poznaniu. W 1997 r. został wycofany z eksploatacji, a następnie skreœślony z inwentarza. Do skansenu w Chabówce został przewieziony z Rybnika w 2007 r., gdzie w kwietniu br., po wykonaniu naprawy głównej, został przywrócony do ruchu.

TKh49-1 – Wyprodukowany w 1961 roku w zakładach Fablok –Chrzanów. Jest najmniejszym i najmłodszym parowozem w Skansenie w Chabówce. Jest ostatnim czynnym parowozem reprezentującym serię trzyosiowych tendrzaków typu „Ferrum”, przeznaczonych do obsługi manewrów na bocznicach wewnątrzzakładowych.

TKh 05353 Ferrum – Parowóz przemysłowy wyprodukowany w Fabloku – Chrzanów w 1953 roku. Przeznaczony był do pracy na bocznicach zakładowych. Najcz궜ciej znajdował zatrudnienie w hutach – stąd przydomek „ferrum”, co po łacinie oznacza żelazo.

OKz32-2 jest to jedyny zachowany górski parowóz, ikona kolejowej „zakopianki” – linii łączącej Kraków z Zakopanem. Konstrukcja techniczna i silniki pociągu umożliwiały mu pokonywanie łuków o małych promieniach i przejazd na trasach o dużych wzniesieniach.

OKz32-2 został zbudowany w latach 1934-1936 w Zakładach H. Cegielski S.A. w Poznaniu.

477.013 to trzycylindrowy tendrzak o układzie osi 2 „D 2″ wykorzystywany niegdyśœ do obsługi szybkiego ruchu podmiejskiego. Zbudowany w 1951 roku przez producenta ČKD, numer seryjny 3012, jest reprezentantem serii 60 lokomotyw. Maszyny serii 477 pracowały do lat 70. ub. wieku.

Organizatorami XI edycji Parowozjady jest PKP CARGO S.A. oraz Fundacja Era Parowozów.

Więcej szczegółów można znaleŸźć na stronie na portalu społecznoœściowym Facebook: https://www.facebook.com/events/377585085699640/.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Aktualności, Ciekawostki, Inne, Kulturalne, Społeczne, Urzędowe, Wydarzenia i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Czas na wpisanie wyniku operacji minął. Proszę przeładować CAPTCHA za pomocą ikonki (strzałki).

*